Argumentace zajímavá a podložená. Jazykově příjemné.
Nutí opravdu k zamyšlení:
(kdyby cokoli, pište, ale odpovídat budu asi až v úterý)
SYMBOL
21. STOLETÍ
Žijeme
v době, kdy pokrok prostě nezastavíme. Moderní doba nás
neustále nutí někam spěchat, což se odráží i ve způsobu
našeho života. Jsme příliš zaneprázdněni na to, abychom četli
knihy, raději zhlížíme filmy, které na nás chrlí zábavní
průmysl. Poklidné čtení ranních novin nad šálkem kávy bylo
nahrazeno spěšným posloucháním radiových stanic vysílajících
rychlá zpravodajství. Zkusme se na chvíli zastavit a zapřemýšlet.
Bude naše generace více číst, když bude mít čtečku knih? Není
to jen další nástroj, jak náš svět ještě více urychlit a
uspěchat?
Hned
na začátku je nutné zamyslet se nad problémem, který trápí
mnoho učitelů češtiny a vyplývá z různých průzkumů a
šetření. Fakt, že mladí lidé málo čtou, je evidentní. Podle
mého názoru je ale mnohem horší to, že když už se lidé
odhodlají přečíst nějakou knihu či novinový článek, často
je odloží, protože čtení knihy vyžaduje zároveň i přemýšlení
nad jejím obsahem. Lidé neumějí číst mezi řádky, což je
způsobeno hlavně sledováním televize, kde nás přemýšlet nikdo
nenutí, po stisknutí tlačítka na dálkovém ovladači dostaneme
požadované informace naservírované na stříbrném podnose. Vždyť
i kvůli tomu se změnil charakter maturitní zkoušky, která se
nyní více zaměřuje na studentovu schopnost porozumět textu.
V poslední
době se stává trendem a v mnohých případech i nezbytným
módním doplňkem elektronická čtečka knih. Když do malé
krabičky nazývané mp3 přehrávač můžeme nacpat několik stovek
písniček najednou, proč neudělat to samé i s knihami? Je
zcela jasné, že každý nový vynález nebo přístroj má svoje
výhody a nevýhody. Není pochyb, že díky elektronická čtečce
se knihy stávají dostupnější. Vždyť i mnoho městských
knihoven tuto novinku vítá a převádí knihy do elektronické
podoby. Stále více studentů čtečku využívá také jako učební
pomůcku, kam si mohou nahrát studijní materiály, učebnice i své
poznámky.
Myslím
si, že hlavní problém dnešní generace nespočívá
v nedostupnosti knih, vždyť v každém větším městě
se nachází knihovna nebo knihkupectví, ale v nezájmu čtenáře
se do knihy ponořit. Tato situace se nevyřeší tím, že lidem
bude z domova poskytnut online přístup ke stovkám literárních
děl. Ti, kteří knihy čtou rádi a s chutí, tuto novinku jistě
ocení a budou využívat nové možnosti. Naopak ty, kteří o knihy
nejevili zájem už dříve, tato hračka časem omrzí stejně jako
mnoho dalších okoukaných a posléze odložených věcí. Zájem
čtenáře o knihu se nedá ničím vynutit, pokud sám čtenář
není něčím motivován nebo okouzlen.
Samozřejmě
záleží na přístupu každého člověka. Mnozí nadšenci moderní
techniky možná dají přednost tomu novému způsobu čtení knih,
ale jistě se najdou i tací, kteří zůstanou u čtení
„opravdových“ knih se stránkami, hřbetem a ohnutými rohy. Ať
tak či onak, elektronická čtečka knih se pomalu stává symbolem
21. století, stejně tak jako počítač či mobilní telefon.
Nezapomeneme však díky veškeré modernizaci a snaze ušetřit čas
a peníze, jak taková obyčejná kniha ve skutečnosti vypadá?
-----------------
Bude
moje generace víc číst, když bude mít čtečku knih?
Abychom mohli odpovědět
na zde položenou otázku, nejlepší způsob jak nalézt vytouženou
odpoveď, je otevřít si obyčejnou učebnici dějepisu. Pokud si
uděláme takovou menší exkurzi do historie, konkrétně do
15.století, myslím si, že se setkáme s podobným problémem.
V té době si musel podobnou otázku jistě pokládat Johannes
Gutenberg. Místo čtečky byla samozřejmě kniha. Právě on byl
zakladatelem knihtisku, metody, která umožnila čtení a rychlé
rozšíření knih, které dnes mají být nahrazeny čtečkami.
Dle mého názoru dnešní
mladí lidé tráví většinu svého volného času především na
internetu, a tudíž i čtení knih se dostává na poslední místo
jejich potřeb. A proto čtečky mohou být záchrana, a zároveň
naděje pro čtení. Uvědomme si přeci, že většina dnešních
věcí je řešena ve virtuálních prostorech. Proč by tedy knihy
prostřednictvím čteček si nemohly získat mladou generaci?
Jsem přesvědčen, že
mohou. Protože spojením všech „virtuálních“ aktivit, mám na
mysli sledování filmů, sdílení obrázků a vyhledávání
informací na Wikipedii mohou vytvořit čtečku, která nadchne
i čtenáře, který by si ji rozhodně nespustil a ani nestáhl. Co
například takový Arthur Rimbaud? Čtenář by se mohl po přečtení
jeho veršů jediným kliknutím na odkaz, například dostat pomocí
Google-map do Charleville nebo najít film, který se stal metatextem
vycházející z jeho tvorby. Pro pochopení autorů píšící
složitá díla, jako byl A. Rimbaud, může tato kombinace aktivit
být tou nejlepší volbou.
Otázka ovšem zůstává
nezodpovězena. Kdo takovou čtečku vytvoří? Tudíž se vracíme
zpátky na začátek. Pokud nepřijde nový „Gutenberg“, čtečky,
byť budou moderní, nikoho neosloví. A osud bude stejný jako
s knihami. Mladší generace číst nebudou.
Žádné komentáře:
Okomentovat