pátek 4. března 2011

Adéla Kubešová o reklamách


JAK REKLAMY /MÉDIA OVLIVŇUJÍ NÁŠ ŽIVOT
Adela Kubešová
Tento článek je o tom, jak reklamy ovlivňují náš život. Informace čerpám z knihy NEOTVÍRAT od autora Johna Farndona. Určitě jste se alespoň jednou přistihli, že si zpíváte písničku z nějaké reklamy. A přesně toto tvůrci reklam chtějí. Tady jsou nějaké jejich triky:
1) Ideální domov  Chtějí–li reklamní tvůrci nalákat ke koupi například židle, vytvoří kolem ní ideální domov. Samotná židle nemusí být nic extra, ale v hlavě Vám utkví představa, že koupením židle získáte i tento nádherný domov.
2) Kousněte si víc
Tvůrci reklam se snaží Vás přesvědčit, že nová věc Vám zlepší život. Aby výrobci udrželi příliv tržeb, provedou na výrobku jen malé změny a změněný výrobek nasadí opět na trh jako obnovenou verzi.
3) Otevřená cesta
Většina lidí používá auto k normálním, nudným cestám do práce a na nákupy. To Vám ale v reklamě neukážou. Do reklamy dají záběry, jak vysněné auto jezdí po pouštích při západu slunce, jak převyšuje rychlost světla na dálnicích třeba v Los Angeles a Vám utkví představa, že pokud si toto auto koupíte, budete mít takový život jako v reklamě.
4) Žijte svůj sen
V reklamách většinou účinkují slavné nebo atraktivní osoby, aby si lidé spojili atraktivnost s tímto výrobkem. Tvůrce reklam už nezajímá, že když si lidé tento výrobek koupí, najdou jen nějakou oprýskanou krabičku nebo krabici a v ní tento „úžasný a atraktivní“ výrobek.
5) Laciný trik
Schválně si někdy zkuste přečíst mini nápis na konci reklam na letenky na Hawai nebo do Egypta. Pokud jste to ještě nepostřehli, je tam napsáno třeba, že letenky Vám proplatí jen na cestu TAM a ZPÁTKY už si platíte cestu sami. A jako bonus – tato výhodná cena nezahrnuje ani letištní poplatky. Většinou také vybírají měsíce jako duben, květen nebo září a listopad. Ani na Hawai nemáte jistotu že na podzim tam bude na koupání v moři, ale za tak „výhodné“ letenky?... Proč nejet? Tak šťastnou cestu! 
6) Vůně úspěchu Protože „čichovize“ je stále jen záležitostí SCI-FI filmů, musejí tvůrci reklam na parfémy zaujmout něčím jiným. A co jiné upoutá lidi tak, jako CELEBRITY. A teď už je to jednoduché – najmete celebritu, vymyslíte nějaké to téma, vyrobíte kulisy a začnete natáčet. Většinou se používají scény, které parfém předvedou jako mladistvou a čerstvou vůni.
7) Vysněný nápoj
Asi právě teď nemáte žízeň, že ne? Tak teď zavřete oči a představujte si cinkání ledu o skleničku, zvuk nalévající se tekutiny, orosenou skleničku, je léto, horko…, že máte najednou žízeň? Přesně toto je účelem reklamy třeba na Coca – Colu.
8) Hollywoodský úsměv
Modelky v reklamách možná vypadají skvěle, ale to všechno je jen práce programátorů na Photoshopu. TADY se můžete podívat, jak se vlastně z modelek stávají modelky. No ale zpátky k reklamě. Když vidíte takovou úžasnou modelku v reklamě třeba na řasenku, řeknete si: „Když si koupím tu řasenku, budu jako ona!“ A už běžíte do obchodu.
9) Nepravý Hamburger
Když vidíte ten nádherně nezdravý hamburger s tou spoustou osmaženého masa a toho sýra a křupavého salátu a to vše v křupavé houstičce, hned se Vám sbíhají sliny. A to výrobci reklam chtějí. Pokud ale přijdete do McDonaldu nebo do KFC, uvidíte jen zvlhlou housku a v ní maso u které není jasný původ, starý salát a obyčejný eidam. Ale přece když už jste do toho Fastfoodu šli kvůli tomu hamburgeru, tak už si ho koupíte. A tím pomůžete fastfoodovému průmyslu k rozvoji…
Tak toto byly triky reklamních tvořitelů. Jestli budete nadále těmto trikům podléhat, nebo jestli si na ně dáte pozor, je už jen a JEN na Vás.

Žádné komentáře:

Pravidelní čtenáři