úterý 15. května 2012

Euthanasie - OFS

První z Vašich příspěvků na téma Eutanasie (eutanázie). Cílem bylo vytvořit poučenou - odbornou úvahu - zůstat tedy v mantinelech odborného funkčního stylu a přinést další možnosti pohledu na tento široký etický problém s tím, že závěry budou z pochopitelných důvodů zřejmě otevřené.

Eva Řezáčová zakomponovala do své úvahy zajímavou paralelu s nacistickým Německem.

Dropbox přestal fungovat, tak text raději zkopíruji přímo sem včetně závěrečného komentáře.


V odborných publikacích a příručkách najdeme pojem eutanázie definován jako usmrcení na žádost, asistovaná sebevražda. Přesný překlad z řečtiny je „dobrá smrt“. Ale je to doopravdy pro pacienta „dobré“? Toto téma vyvolává od začátku 18. století až do dnes (mnohé) debaty o tom, jestli to je opravdu humánní, či je to nepřekonatelný prohřešek proti lékařské etice. Odpověď na to rozdělila společnost na zastánce a odpůrce eutanázie. V současnosti je eutanázie v jistých formách legální v Belgii, Lucembursku, Nizozemsku, Švýcarsku a v amerických státech Washington a Oregon. Usmrcení na žádost je z hlediska českého trestního práva nedovolené a je posuzováno jako vražda.
V roce 1920 vyšla v Německu kniha „Souhlas k ukončení života, který není hoden žít“, která postrčila lékaře Gerharda Wagnera, který se obrátil na Adolfa Hitlera s myšlenkou, aby duševně nemocní a defektní pacienti psychiatrických ústavů, včetně dětí, byli usmrcování. Po schválení v letech 1940 – 1941 vznikl „program euthanasie“, který se začal v říši oficiálně používat. Přestože byl program pozastaven, pokračoval až do konce války. Během této akce přišlY o život desítky tisíc lidí.
Tento příklad jasně ukazuje, jak lze eutanázii lehce zneužít. A proto si odpůrci eutanazie kladou otázky: kdy si tedy doktor může být naprosto jistý, že pacientovi nemůže už pomoci? Že nepřipraví o život člověka, kterému od bolesti ulehčí nový lék či výzkum? Jak můžeme zaručit, že daná osoba bude moci svobodně souhlasit nebo odmítnout souhlas k eutanázii? Copak nemůže nastat SITUACE, že JE pacient se svou diagnózou již smířen, ale nežádá o eutanázii ze své vlastní vůle, ale žádá o ni z důvodu, aby usnadnil život svým příbuzným? A kdo zajistí, že příbuzní jednají v nejlepším zájmu pacienta, a ne svém, když se pacient není schopen vyjádřit sám? Je i velké riziko zneužití ZE STRANY lékařů nebo zdravotních pojišťoven, protože eutanázie je ekonomicky výhodnější než drahá léčba. Mezi další argumenty platí rozpor s náboženským vyznáním člověka.
Na druhou stranu si představme člověka, který je vážně nemocný s nepopsatelnými bolestmi, kterému zbývá několik dní nebo měsíců v těchto nekončících mukách. (Copak nemá právo na pomoc?) Na důstojnou smrt? Lékařovou povinností je léčit a nemá právo prodlužovat utrpení. Nemůžeme eutanázii tedy spíše brát jako pomoc než zabití? Není to tedy v tomhle případě ta jediná „dobrá“ věc, kterou umírající pacient pro sebe může udělat? Neuleví se nejen nemocnému, ale i rodině, která si bude konečně s čistým svědomím moci říct, že udělalA pro trpícího vše, proto aby mu pomohlA, bylo mu konečně lépe?
A to nás opět přivádí k rozdílnosti názorů: BUDE dopravdy nemocnému po eutanázii lépe? VŽDYŤ nevíme, co následuje po smrti. Kladné a záporné názory na tento lékařský zákrok budou vždy spolu v rovnováze. Nikdy nebude existovat jen jedna strana, protože každý z nás se na tohle téma rozhodne jinak. Vždy bude existovat jedinec, který svojí bolestí posvětí svůj život a na druhé straně zas jiný, který bez výčitek uteče od své bolesti. A to je riziko svobodné volby. Člověk je ovlivňován tím, že volí to, v čem vidí dobro, ale samozřejmě může volit i nesprávně. Lidský život je jedinečný a nikdo nemá právo o něm rozhodovat za nás.


TEXT ZAČÍNÍ VÝBORNĚ – ODBORNĚ, ALE POSTUPNĚ SKLOUZÁVÁ PROSTÉ ÚVAZE, NĚKTERÉ OBRATY A VÝRAZY JSOU KRAJNĚ NEVHODNÉ. ZAČÁTEK ALE DOBRÝ, PROTOŽE POUČENÝ.
SAMOTNÝ ZÁVĚR OPĚT VÝBORNÝ – OBECNĚ LIDSKÉ ÚVAHY, SAMOZŘEJMĚ OTEVŘENÉ.
OPRAVY JSOU DĚLÁNY VELKÝMI PÍSMENY, KOMENTÁŘE SE BOHUŽEL NEZOBRAZUJÍ.





Žádné komentáře:

Pravidelní čtenáři